Nauczyciele szkoły Sióstr Prezentek, Uczniowie i ich Rodzice świadomie wstępują do społeczności szkolnej i decydują się na jej współtworzenie.
Rola nauczycieli w budowaniu środowiska wychowaczego
-
nauczyciele szkoły chrzescijańskiej wizję człowieka czynią swoją dewizą życiową i podejmują się wychowania w tym duchu - jako ludzie głęboko wierzący powinni być wzorem dla swoich uczniów i swoją postawą ukazywać świat wartości ewangelicznych, w który pragną wprowadzić wychowanków,
-
nauczyciele wychowują nie tylko słowem, ale przede wszystkim swoją osobowością oraz sposobem reagowania i interpretowania sytuacji i postaw ludzkich w duchu nauczania Kościoła,
-
każdy nauczyciel będąc świadomym złożoności zadań wychowawczych w modlitwie za siebie i wychowanków wyprasza światło Ducha Świętego dla dzieła wychowania mając świadomość, że jedynym wychowawcą jest Jezus Chrystus - myśl tę wyraziła już w XVII wieku Matka Założycielka Sługa Boża Zofia Czeska zwracając się do Sióstr - pierwszych wychowawczyń swojej szkoły - "Siostry mają być Chrystusowymi Pomocnicami w wychowaniu Panienek",
-
każdy nauczyciel, wychowawca i inni pracownicy szkoły są odpowiedzialni za dzieło wychowania i dlatego mają obowiązek ukazywać młodzieży drogi rozwoju wewnętrznego, świat wartości, uczyć wyboru dobra, stawiać wymagania i korygować postawy,
-
obowiązkiem każdego Nauczyciela jest stawianie wymagań uczniom, by uczyć ich systematyczności i odpowiedzialności za swoje wychowanie - będą to czynić w atmosferze życzliwości
i zaufania, -
wszyscy nauczyciele winni być również dobrymi profesjonalistami w zakresie nauczanego przedmiotu oraz posiadać umiejętności pedagogiczne, by przekazywać uczniom rzetelną wiedzę w sposób jasny i zrozumiały.
Rodzice - współtwórcy środowiska wychowawczego
Zadanie wychowawcze szkoły jest nierozerwalnie złączone
z wychowawczą rolą rodziny. Funkcja wychowawcza szkoły zasadniczo wspiera wychowanie rodzinne. Rodzice wybierając szkołę katolicką akceptują profil wychowawczy szkoły, a jej zadania wychowawcze wspierają swoim autorytetem i wymaganiami. Jednomyślność w interpretacji wymagań szkoły jest konieczna dla stworzenia środowiska wychowawczego spójnego wewnętrznie.
Uczeń dokonuje wyboru szkoły ze swoimi rodzicami
Do szkoły mogą być przyjęci uczniowie, którzy zapoznali się z programem wychowawczym i decydują się na przyjęcie jego założeń. Uczeń powinien podjąć osobisty wysiłek formowania swojej osobowości współpracując z nauczycielami i otwierając się na wychowawcze działania. Uczeń powinien zrozumieć i zaakceptować wszystkie elementy procesu wychowawczego, gdyż jego podmiotowość i dobro są podstawową troską Nauczycieli
i Rodziców.