Patron Naszej Szko造

"Sercem ogarniam wszystkich i ka盥ego z osobna,
ca陰 polsk ziemi
i wszystkich jej mieszka鎍闚"

Jan Pawe II

 

"Ludzko嗆 ma nagl帷 potrzeb 鈍iadectwa m這dych, wolnych i odwa積ych, kt鏎zy o鄉iel si p鎩嗆
pod pr康 i g這si z moc i entuzjazmem
w豉sn wiar w Boga, Pana i Zbawc"

                                                                  Jan Pawe II
                              /Z Or璠zia na XVIII Dzie M這dzie篡/


Biografia

 Karol J霩ef Wojty豉 urodzi si 18 maja 1920 roku w Wadowicach. By jednym z tr鎩ki dzieci Karola Wojty造 i Emilii z Kaczorowskich. Ojciec Karola by urz璠nikiem administracji wojskowej w randze porucznika. Matka zajmowa豉 si domem i dzie熤i. Zmar豉 13 kwietnia 1929 roku w wieku 45 lat. W 1926 roku Karol rozpocz掖 nauk w siedmioklasowej Szkole Powszechnej w Wadowicach. Ju podczas nauki w szkole razem z ojcem i kolegami odby pielgrzymk na Jasn G鏎.
Po uko鎍zeniu Szko造 Powszechnej w 1931 roku Karol rozpocz掖 nauk w Pa雟twowym Gimnazjum M瘰kim w Wadowicach.
Uczy si bardzo dobrze. Bra udzia w pracach teatrzyku amatorskiego, nale瘸 tak瞠 do Sodalicji Maria雟kiej
i Stowarzyszenia M這dzie篡 Katolickiej.
W maju 1938 roku Karol Wojty豉 zda egzamin dojrza這軼i
z ocenami bardzo dobrymi. Latem 1938 razem z ojcem przeprowadzi si do Krakowa.

        W 1938 roku Karol Wojty豉 rozpocz掖 studia na wydziale Filozoficznym Uniwersytetu Jagiello雟kiego. Wtedy r闚nie podj掖 pierwsze samodzielne pr鏏y pisarskie. Jego pierwsze utwory to "Ballady beskidzkie" i "Dawid - renesansowy psa速erz".
W czerwcu 1939 roku wyst徙i w sztuce Mariana Nie篡雟kiego "Kawaler ksi篹ycowy", kt鏎a cieszy豉 si wielkim powodzeniem.
1 wrze郾ia 1939 roku wybuch豉 II wojna 鈍iatowa. Karol wraz
z ojcem wyjecha z Krakowa. Po powrocie nawi您a kontakty ze swymi przyjaci馧mi i rozpocz掖 dzia豉lno嗆 w Teatrze Rapsodycznym Mieczys豉wa Kotlarczyka. Zapisa si na II rok studi闚 Wydzia逝 Filozoficznego. Rok akademicki trwa do czasu aresztowania profesor闚 krakowskich przez Gestapo - listopad 1939. W闚czas Karol podj掖 prac najpierw jako goniec sklepowy,
a nast瘼nie jako robotnik w fabryce sody. Jednocze郾ie pog喚bia sw wiedz teologiczn, filozoficzn i literack. W Wielkim Po軼ie 1940 roku napisa "Hioba" oraz "Jeremiasza".
Wkr鏒ce po rekolekcjach zorganizowanych przez Salezjan na D瑿nikach, Karol wraz z grup m這dych ludzi zorganizowa 砰wy R騜aniec i k馧ko katechetyczne. M這dzi ludzie spotykali si
w ka盥 sobot na wsp鏊nej modlitwie i prowadzili dyskusje religijne. Pracowa z nimi znany biblista ks. docent Jan Mazerski. W gronie tym prowadzi r闚nie dzia豉lno嗆 Jan Tyranowski - oczytany w pismach 鈍. Jana od Krzy瘸 i 安. Teresy z Avila. Wywiera on du篡 wp造w na m這dzie i to w豉郾ie on pobudzi Karola do pracy apostolskiej i filozoficznej.

         W 1942 roku Karol podj掖 studia teologiczne w tajnym Seminarium Duchownym. 18 lutego 1941 roku zmar Ojciec Karola. "Z tym to okresem - wspomina po latach - 陰czy si zasadnicza decyzja w sprawie mojego powo豉nia. Sta這 si dla mnie jasne,
瞠 Chrystus powo逝je mnie do kap豉雟twa (...)".
W 1944 roku otrzyma tonsur i ni窺ze 鈍i璚enia kap豉雟kie.
1 listopada 1946 roku Kardyna Sapieha wy鈍i璚i Karola Wojty喚, kt鏎y sw msz prymicyjn odprawi w Dzie Zaduszny.
11 listopada 1946 roku ksi康z Wojty豉 po raz pierwszy udzieli sakramentu Chrztu 鈍. Monice Katarzynie, c鏎ce swoich przyjaci馧. Tego samego dnia Karol Wojty豉 wraz z ks. Stanis豉wem Starowieyskim wyjecha do Rzymu, gdzie podj掖 studia na Papieskim Uniwersytecie Dominika雟kim . Przedmiotem rozprawy doktorskiej by豉 doktryna wiary u 鈍. Jana od Krzy瘸. Na wiosn 1947 roku pojecha do San Giovanni Rotondo, by spotka si
z Ojcem Pio. 3 lipca 1947 roku Karol uzyska licencjat z teologii.
14 czerwca 1948 roku ks. Wojty豉 zda egzaminy doktorskie. Obroni tak瞠 dysertacj. Potem ruszy w drog powrotn do Polski. Kiedy powr鏂i do Polski otrzyma dekret nominacyjny na wikarego w Niegowici. Praca w parafii trwa豉 rok. W marcu 1949 roku zosta przeniesiony do parafii 鈍. Floriana w Krakowie.

        W 1951 roku rozpocz掖 przygotowania do habilitacji profesorskiej, kt鏎 uko鎍zy w 1953 roku. W 1955 roku zosta cz這nkiem Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, gdzie prowadzi seminaria, a potem wyk豉dy, kt鏎e przyci庵a造 m這dzie. Ch皻nie pracowa z m這dzie膨 akademick, wyje盥瘸 cz瘰to na wycieczki i obozy w璠rowne. Studenci przychodzili do niego ze swoimi problemami - zawsze stara si im pomaga. 4 lipca 1958 roku papie Pius XII nominowa Karola Wojty喚 biskupem sufraganem Archidiecezji Krakowskiej. 28 wrze郾ia 1958 roku odby豉 si konsekracja biskupa Karola Wojty造. Nowy biskup odda si bezgranicznie Matce Bo瞠j przyjmuj帷 za dewiz s這wa TOTUS TUUS. Nowy biskup pracowa w kurii, prowadzi w dalszym ci庵u wyk豉dy na KUL'u. Pracy mia wiele, ale nie porzuci dzia豉lno軼i naukowej. W roku 1960 ukaza豉 si ksi捫ka "Mi這嗆 i odpowiedzialno嗆". Wtedy te opublikowa "Przed sklepem Jubilera". 8 pa寮ziernika 1963 roku bra udzia w II Sesji Soboru Watyka雟kiego. Wtedy papie瞠m - po 鄉ierci Jana XXIII - by Pawe VI. W dniach 5-15 grudnia 1963 roku odby pielgrzymk do Ziemi 安i皻ej. 1 stycznia 1964 roku zosta mianowany arcybiskupem ordynariuszem krakowskim.
W listopadzie zosta przyj皻y na audiencji u papie瘸 Paw豉 VI.

         W Polsce, razem z Prymasem Wyszy雟kim, prowadzi intensywne prace nad przygotowaniem obchod闚 Millenium.
W dniach od 14 wrze郾ia do 8 grudnia 1965 roku uczestniczy w IV sesji Soboru w Rzymie. W przeddzie zako鎍zenia soboru biskupi polscy wystosowali list - or璠zie do biskup闚 niemieckich, kt鏎y wywo豉 oburzenie w豉dz komunistycznych i szykany wobec Ko軼io豉. Uroczysto軼i Milenijne w 1966 roku odbywa造 si
w atmosferze ci庵造ch utarczek z komunistycznymi w豉dzami.
Z ko鎍em maja 1967 roku papie Pawe VI og這si nominacje 27 nowych kardyna堯w, w鈔鏚 kt鏎ych znalaz si arcybiskup Wojty豉. Otrzyma on, zgodnie ze star rzymsk tradycj, jeden z ko軼io堯w rzymskich. Arcybiskupowi krakowskiemu przydzielono ko軼i馧 San Cesareo in Palatio. 9 lipca odby si ingres kardyna豉 do Katedry Wawelskiej, a w kilka miesi璚y p騧niej kardyna dokona kanonicznego obj璚ia ko軼io豉 rzymskiego. Nie豉twa to by豉 praca w warunkach re磨mu komunistycznego, jaki panowa w Polsce.
We wrze郾iu w豉dze odm闚i造 paszport闚 na wyjazd do Rzymu na obrady Synodu Biskup闚 Prymasowi Polski Kardyna這wi Wyszy雟kiemu. Kardyna Wojty豉 r闚nie nie wyjecha na znak solidarno軼i. Potem bra ju udzia we wszystkich kolejnych zgromadzeniach synodu.

         B璠帷 kardyna貫m nie zaniedbywa pracy badawczej. Bra czynny udzia w sympozjach naukowych, promocjach doktorskich
i habilitacjach. W 1969 roku ukaza這 si jego studium "Osoba
i czyn" a nieco p騧niej "U podstaw odnowy". Jako uczony zosta wyr騜niony doktoratem Honoris Causa Uniwersytetu im. Gutenberga w Moguncji. W tym czasie wiele podr騜owa - odwiedzi Kanad, Australi, RFN i USA, cz瘰to wyje盥瘸 do Rzymu. 6 sierpnia 1978 roku zmar papie Pawe VI. Kardyna Wojty豉 wyjecha do Watykanu na uroczysto軼i pogrzebowe,
a nast瘼nie na konklawe. 26 sierpnia 1978 roku wybrano papie瞠m Jana Paw豉 I. Jego pontyfikat trwa tylko 33 dni - 29 wrze郾ia nadesz豉 z Watykanu wiadomo嗆 o 鄉ierci Ojca 安i皻ego. 3 pa寮ziernika 1978 roku kardyna znowu uda si na pogrzeb i konklawe. W niedziel 15 pa寮ziernika 1978 roku kardyna這wie przyst徙ili do pierwszego g這sowania.
W poniedzia貫k - 16 pa寮ziernika - pojawi si bia造 dym. Zebrani na placu wznie郵i okrzyki rado軼i. W loggi bazyliki ukaza kardyna Pericle Felici, kt鏎y wypowiedzia zwyczajow formu喚:
 "Zwiastuj wam rado嗆 wielk - mamy Papie瘸: Najdostojniejszego i Najprzewielebniejszego Pana 安i皻ego Ko軼io豉 Rzymskiego, Kardyna豉 Karola Wojty喚,
kt鏎y przybra sobie imi Jan Pawe II".

Wyb鏎 Papie瘸 - Polaka - obwie軼i mieszka鎍om Krakowa d德i瘯 dzwonu Zygmunta. Herb Ojca 安i皻ego pozosta ten sam ze s這wami TOTUS TUUS. Jako pierwszy od 400 lat papie - nie W這ch przedsi瞝zi掖 bardzo aktywne dzia豉nia duszpasterskie, m.in. wizyty w wielu krajach 鈍iata.
13 maja 1981 roku dokonano zamachu na jego 篡cie, - sprawc okaza si Turek, Mahmed Ali Agca. Aktem wielkiego mi這sierdzia Ojca 安i皻ego by這 wybaczenie zamachowcy.

     Jan Pawe II odby dziesi徠ki pielgrzymek duszpasterskich, zyskuj帷 przydomek "papie瘸 pielgrzyma". Ka盥a z nich by豉 niepowtarzalna i na d逝go zapad豉 w pami璚i mieszka鎍om odwiedzanych pa雟tw, miast i miasteczek. Szczeg鏊ne znaczenie maj dla Nas - Polak闚 - pielgrzymki Ojca 安i皻ego do Ojczyzny. Jan Pawe II odwiedzi Polsk 9 razy.

2 kwietnia 2005 o godzinie 21:37 nasz Patron, Jan Pawe II powr鏂i do domu Ojca.


Pielgrzymki Papie瘸 Jana Paw豉 II do Ojczyzny

I PIELGRZYMKA - 2-10 VI 1979 r.

Warszawa
Gniezno
Cz瘰tochowa
Krak闚
Kalwaria
Zebrzydowska
Wadowice
O鈍i璚im - Brzezinka
Nowy Targ
Krak闚 - Balice

II PIELGRZYMKA - 16-23 VI 1983 r.

Warszawa
Niepokalan闚
Cz瘰tochowa
璕i D瑿i雟kie (Pozna)
Katowice
Wroc豉w
G鏎a 鈍. Anny
Krak闚

III PIELGRZYMKA - 8-14 VI 1987 r.

Warszawa
Lublin - Majdanek
Tarn闚
Krak闚
Szczecin
Gdynia
Gda雟k
Cz瘰tochowa

Warszawa

IV PIELGRZYMKA - 1-9 VI 1991 r. i 13-16 VIII 1991 r.

Koszalin
Rzesz闚
Przemy郵
Lubacz闚
Kielce
Radom
υm瘸
Bia造stok
Olsztyn
W這c豉wek
P這ck
Warszawa
Krak闚
Wadowice
Cz瘰tochowa
Krak闚 - Balice

V PIELGRZYMKA - 22 V 1995 r.

Skocz闚
Bielsko Bia豉
砰wiec

VI PIELGRZYMKA - 31 V-10 VI 1997 r.

Wroc豉w
Legnica
Gorz闚 Wielkopolski
Pozna
Gniezno
Cz瘰tochowa
Kalisz
Zakopane
Ludzimierz
Dukla
Krosno

VII PIELGRZYMKA - 5-17 VI 1999 r.

Gda雟k
Pelplin
Elbl庵
Liche
Bydgoszcz
Toru
Liche
E趾
Wigry
Siedlce
Drohiczyn
Warszawa
Sandomierz
Zamo嗆
Radzymin
υwicz
Sosnowiec
Krak闚
Gliwice
Stary S帷z
Wadowice
Krak闚

VIII PIELGRZYMKA - 16-19 VIII 2002 r.

Krak闚 - Balice
Krak闚 - ζgiewniki
Krak闚 - B這nia
Kalwaria Zebrzydowska
Krak闚 - Balice

 

 Wspomnienia Ojca 安i皻ego

        18 maja, w dniu 84. urodzin Papie瘸, ukaza豉 si Jego ksi捫ka "Wsta鎍ie! Chod幟y!". To blisko dwustustronicowy zbi鏎 wspomnie i refleksji z lat 1959-78 - z czas闚, gdy Karol Wojty豉 by biskupem krakowskim.

Tytu nawi您uje do s堯w Jezusa wypowiedzianych do uczni闚 w Ogr鎩cu. Cytat, pochodz帷y
z Ewangelii 鈍. Marka, wybra sam Jan Pawe II. "Ksi捫k czyta si bardzo dobrze, nie brak w niej wspomnie, porad dla biskup闚 i humoru" - twierdzi dyrektor Biura Prasowego Watykanu.

Papieskie wspomnienia zaczynaj si od s堯w
"Id szukaj帷 廝鏚豉 mojego powo豉nia". Spisane s nie chronologicznie, ale wed逝g temat闚. W ksi捫ce opisano zar闚no wydarzenia historyczne, cho熲y sp鏎 o ko軼i馧 w Nowej Hucie, jak i osobiste do鈍iadczenia krakowskiego biskupa.

Jan Pawe II pisa t ksi捫k w豉snor璚znie i po polsku, mi璠zy marcem a sierpniem 2003 roku.

Wydaniem polskiej wersji wspomnie Karola Wojty造 zaj窸o si - podobnie jak w przypadku "Tryptyku Rzymskiego" - wydawnictwo 鈍. Stanis豉wa z Krakowa.

Po wi璚ej informacji na temat Ojca 安i皻ego zapraszamy na strony www.opoka.org.pl oraz www.mateusz.pl


 Moje 砰cie w Cieniu Ojca 安i皻ego

    Gdy wybierano kard. Wojty喚 na papie瘸 mia貫m 7 lat. Pami皻am dzie, w kt鏎ym polskie media og這si造 wyb鏎 na Stolic Piotrow naszego rodaka. By豉 niedziela. Siedzia貫m przy stole
i odrabia貫m lekcje na poniedzia貫k, gdy w pewnym momencie moja mama zacz窸a krzycze: "Koniec 鈍iata, koniec 鈍iata". Ten okrzyk by tak przejmuj帷y, 瞠 bardzo si przestraszy貫m. Faktycznie my郵a貫m, 瞠 sta這 si co takiego, co ma wp造w na losy moje i ca貫go 鈍iata. Wtedy, jeszcze jako dziecko nie my郵a貫m w tych kategoriach, lecz obecnie jako mi si to wi捫e w jedn ca這嗆.
W momencie rozpocz璚ia pierwszej pielgrzymki by貫m o rok starszy. Jednak瞠 ka盥a wzmianka w telewizji napawa豉 mnie dum, 瞠 G這wa Ko軼io豉, Polak przyjecha odwiedzi swoj ojczyzn. Mama by豉 na B這niach Krakowskich i wr鏂i豉 ogromnie wzruszona.
Po raz pierwszy w pielgrzymce papieskiej uczestniczy貫m, gdy Ojciec 安i皻y przyjecha do Tarnowa. Niestety, ale odnotowa貫m to spotkanie jako jeden wielki chaos organizacyjny. Nie dopuszczono autokar闚 w pobli瞠 miasta. Musieli鄉y i嗆 chyba ze 12 km, aby dotrze na plac uroczysto軼i, a nikt nie by na to przygotowany. Rezultat by taki, 瞠 o速arz ledwie widzieli鄉y, a na miejsce przyszli鄉y w trakcie homilii. By to okres politycznie bardzo gor帷y st康 milicji i ochroniarzom strasznie si dostawa這 od ludzi.
Nast瘼ne spotkanie mia這 miejsce w Rzeszowie. Mia貫m s逝瘺 liturgiczn jako ministrant pomagaj帷y w rozdawaniu Komunii
w sektorze E-11. Jedyn zalet sektora by這 to, 瞠 obok niego wiod豉 trasa przejazdu Papamobile. Siedz帷 na 瞠rdziach mogli鄉y spokojnie przyj望 papieskie b這gos豉wie雟two. To by豉 jedna chwila...
P騧niej by這 Krosno i Sandomierz. W ko鎍u przyszed rok 2000.
Z Komendy Hufca zaproponowano mi wyjazd do Rzymu. Stwierdzi貫m, 瞠 cena jest korzystna, a troch zad逝篡 si dla takiego celu zawsze mo積a. Pojecha貫m. Byli鄉y na Mszy kanonizacyjnej Siostry Faustyny Kowalskiej z czego bardzo si ciesz. Nie dane nam by這 spotka si z Ojcem 安i皻ym na audiencji generalnej. W闚czas wydawa這 mi si, 瞠 jest to marzenie 軼i皻ej g這wy, ale Pan B鏬 swoim s逝gom niegodnym rozdaje r騜ne niespodzianki.
W 2004 r. na wakacjach zwr鏂i si do mnie ks. Lucjan Szumierz
i zaproponowa mi wyjazd do W這ch na 10 dni. Prosi, 瞠bym pojecha jako muzyczny za darmo. Niestety akurat wtedy wypad mi 郵ub brata. W tym samym roku Siostra Dyrektor prosi豉, abym pojecha razem z nimi. Zn闚 kusz帷a propozycja, jednak瞠 akurat wtedy spodziewali鄉y si dziecka. Zn闚 nie jad. Jeszcze nie min窸o dobrze p馧 roku, a tu Siostra Dyrektor po raz kolejny namawia mnie, abym pojecha. Nie chcia貫m podejmowa sam decyzji. Nasza Kornelka mia豉 wtedy 7 miesi璚y i dla jednej osoby opieka nad dzieckiem na okr庵陰 dob stanowi spory wysi貫k. St康 uzale積i貫m to od decyzji 穎ny. Stwierdzi貫m, 瞠 jak powie "nie", to nie pojad, za Siostrze Dyrektor powiedzia貫m, 瞠 ma si dobrze modli w tej intencji. Jakie by這 moje zdziwienie, gdy 穎na powiedzia豉 kr鏒ko "jed". To by豉 ostatnia audiencja w Jego 篡ciu.

      Pan B鏬 prowadzi cz這wieka kr皻ymi drogami do siebie. Wstydz si o tym pisa, ale w czasie moich spotka z Ojcem 安i皻ym podczas Jego pielgrzymek Jego g這s by taki daleki. Pami皻am, 瞠 na 安iatowym Dniu M這dzie篡 w Cz瘰tochowie bardzo ci篹ko dociera這 to, co chce nam powiedzie. Tak by這 tak瞠 na wi瘯szo軼i pielgrzymek. Teraz dopiero widz, co straci貫m, dopiero teraz doceniam Jego wk豉d w moje 篡cie,
w sytuacj na 鈍iecie. Dopiero nie tak dawno zda貫m sobie jednak spraw z tego, 瞠 by dla mnie kim wi璚ej ni tylko rodakiem, autorytetem, bohaterem, 鈍i皻ym tego 鈍iata. Wierzy razem z Nim by這 豉twiej. Nawet jak nie m闚i do cz這wieka, to serce pa豉這 w nim i znoszenie trud闚 by這 豉twiejsze. Teraz pozostaje mi naprawi b喚dy mej m這do軼i. Bardzo chc zg喚bi nauczanie Ojca 安i皻ego st康 postanowienie zakupienia jego Pism. Drugim postanowieniem jest modlitwa w Jego intencji. Bogu dzi瘯uj za to, 瞠 26 lat mojego 篡cia by這 z陰czone z osob, kt鏎ej za plecami sta貫m tylko raz.
                                                                                                 T. J.


Wielkie s這wa

"(...)cz這wiek nie urzeczywistni,
nie zrealizuje siebie samego,
jak tylko przez bezinteresowny dar z siebie samego.
To jest wielki program. Na ca貫 篡cie."

"Nie l瘯ajcie si i嗆 w przysz這嗆 przez Bram, kt鏎 jest Chrystus. Wierzcie Jego S這wom, wierzcie Jego mi這軼i.
W Nim jest nasze zbawienie."

"Zanie軼ie przysz造m pokoleniom 鈍iadectwo wiary,
nadziei i mi這軼i. B康嬈ie wytrwali."

"Nie wystarczy przekroczy pr鏬, trzeba i嗆 w g陰b.
Id嬈ie wiernie drog Chrystusa w nowe czasy.
Jezus Chrystus wczoraj, dzi i na wieki."

"Na drodze, kt鏎 jest Chrystus nie jeste軼ie nigdy sami.
Jest z Wami Duch 安i皻y Pocieszyciel."

"Nie l瘯ajcie si wyzwa jakie stawia przed Wami 鈍iat. Przyjmijcie Ducha 安i皻ego.
On Was wszystkiego nauczy."
                                                                                   (J14, 26)

"Podnie軼ie g這wy i zobaczcie cel Waszej drogi.
Je郵i idziecie z Chrystusem, je郵i przewodzi Wami Duch 安i皻y, to nie mo瞠 by innego celu jak dom Ojca, kt鏎y jest w niebie. Tego celu nie mo積a straci z oczu. (?)
Nie chodzi o ten czas, kt鏎y przeminie.
Tu chodzi o wieczno嗆."

"Miejcie odwag 篡 dla mi這軼i. Miejcie odwag."

"Podnie軼ie g這wy. Nie l瘯ajcie si patrze w wieczno嗆.
Tam czeka Ojciec, B鏬, kt鏎y jest mi這軼i."

"砰jcie w obecno軼i Chrystusa.
Uczy鎍ie Go Panem ka盥ej chwili.
Ka盥ej chwili Waszej codzienno軼i.
Uczy鎍ie Go Panem Waszej przysz這軼i."

"Nie l瘯ajcie si zawsze wybiera Chrystusa.
Niech ten wyb鏎 kszta速uje Wasz tera幡iejszo嗆 i wasz przysz這嗆. Niech nadaje kszta速 Waszemu 篡ciu."

"Dzi te Jezusowe S這wa kieruj do ka盥ego i ka盥ej z Was: Wyp造 na g喚bi! Zawierz Chrystusowi, pokonaj s豉bo嗆
i zniech璚enie i na nowo wyp造 na g喚bi!
Odkryj g喚bi w豉snego ducha. Wnikaj w g喚bi 鈍iata."

"Przyjmij S這wo Chrystusa, zaufaj Mu
i podejmij sw 篡ciow misj."

"Ludzie nowego wieku oczekuj Twojego 鈍iadectwa.
Nie b鎩 si! Wyp造 na g喚bi!
Jest przy Tobie Chrystus."

"Niech lampy Waszej wiary, nadziei i mi這軼i nigdy nie gasn. Niech b璠 鈍iat貫m dla 鈍iata."

"Postawcie Eucharysti w centrum swojego 篡cia osobistego i wsp鏊notowego. Kochajcie j, adorujcie j, sprawujcie j przede wszystkim w niedziel, dzie Pa雟ki. 砰jcie Eucharysti, daj帷 鈍iadectwo mi這軼i Boga do ludzi."

Niech tajemnica Eucharystii ogarnie ca貫 wasze 篡cie.
Niech z Eucharystii czerpie moc wasza mi這嗆 Boga i braci, niech rozpala si wasza wiara i umacnia nadzieja.

"Wpatrujcie si z ufno軼i w Chrystusa, odn闚cie sw mi這嗆 ku Temu, kt鏎y jest obecny w Eucharystycznym Sakramencie! On jest boskim Go軼iem duszy,
oparciem w ka盥ej s豉bo軼i, moc w ka盥ej pr鏏ie,
pociech w ka盥ym cierpieniu, jest chlebem 篡cia, ostatecznym przeznaczeniem cz這wieka."

"Tylko dzi瘯i Jezusowi, kt鏎y ofiarowuje si nam pod postaciami chleba i wina, 篡cie ludzkie osi庵a sw pe軟i: "Kto spo篡wa moje Cia這 i pije moj Krew, ma 篡cie wieczne, a Ja go wskrzesz w dniu ostatecznym."

"Eucharystia to wielka szko豉 braterskiej mi這軼i.
Kto cz瘰to spo篡wa eucharystyczny Chleb, nie mo瞠 pozostawa nieczu造 na potrzeby braci, ale musi
wraz z innymi budowa, przez konkretne czyny
cywilizacj mi這軼i."

"W Eucharystii szukajcie 鈍iat豉 i odwagi
dla waszej codziennej pos逝gi,
by軼ie stawali si uczniami boskiego Mistrza."

"Nie l瘯ajcie si m闚i o Bogu i nosi z podniesionym czo貫m oznaki wiary."

"R騜aniec - znak ocalenia dla 鈍iata."

"Wasze zawody s r騜ne. Musicie dobrze rozwa瘸.
W jakim stosunku na ka盥ej z tych dr鏬 pozostaje
"bardziej by" do "wi璚ej mie".
Ale nigdy samo "wi璚ej mie" nie mo瞠 zwyci篹y. (?)
Bo wtedy cz這wiek mo瞠 przegra rzecz najcenniejsz:
swoje cz這wiecze雟two, swoje sumienie, swoj godno嗆.
To wszystko, co stanowi tak瞠
perspektyw 篡cia wiecznego."

"Przysz這嗆 Polski zale篡 od Was. I musi od Was zale瞠!
To jest nasza Ojczyzna! To jest nasze "by" i nasze "mie"!
I nikt nie mo瞠 pozbawi nas prawa a瞠by przysz這嗆 tego naszego "by" i "mie" nie zale瘸豉 od nas."

Dla chrze軼ijanina nigdy sytuacja nie jest beznadziejna. Chrze軼ijanin jest cz這wiekiem nadziei.

Ka盥y z Was, m這dzi przyjaciele znajduje w 篡ciu jakie swoje Westerplatte. Jaki wymiar zada, kt鏎y trzeba podj望
i wype軟i. Jak捷 s逝szn spraw, o kt鏎 nie mo積a nie walczy. Jaki obowi您ek, powinno嗆, od kt鏎ej nie mo積a si uchyli, nie mo積a zdezerterowa.
Wreszcie jaki porz康ek prawd i warto軼i, kt鏎e trzeba utrzyma i obroni - tak jak to Westerplatte,
w sobie i wok馧 siebie.

(...)zostali軼ie wyposa瞠ni w wielorakie dary i talenty.
Nie przestawajcie za nie dzi瘯owa Temu,
kt鏎y "hojnie darzy, 豉sk i chwa陰.
Nie odmawiajcie dobrodziejstw post瘼uj帷ym nienagannie." Odkrywajcie w sobie te zdolno軼i, cieszcie si nimi,
i rozwijajcie je z Bo膨 pomoc.
Nie軼ie je jako dary Ducha 安i皻ego wszystkim,
kt鏎zy potrzebuj Waszego mi這sierdzia.

Zanim st康 odejd, prosz was, aby軼ie ca貫 to duchowe dziedzictwo, kt鏎emu na imi "Polska", raz jeszcze przyj瘭i
z wiar, nadziej i mi這軼i. Tak, jak zaszczepia w nas Chrystus na chrzcie 鈍i皻ym. Aby軼ie nigdy nie zw徠pili
i nie znu篡li si, i nie zniech璚ili, aby軼ie nie podcinali sami tych korzeni, z kt鏎ych wyrastamy.

Prosz was: aby軼ie mieli ufno嗆 nawet wbrew ka盥ej waszej s豉bo軼i, aby軼ie szukali zawsze duchowej mocy
u Tego, u kt鏎ego tyle pokole ojc闚 naszych i matek j znajdowa這, aby軼ie od Niego nie odst徙ili, aby軼ie nigdy
nie utracili tej wolno軼i ducha, do kt鏎ej On wyzwala cz這wieka, aby軼ie nigdy nie wzgardzili t mi這軼i,
kt鏎a jest "najwi瘯sza", kt鏎a si wyrazi豉 przez Krzy,
a bez kt鏎ej 篡cie ludzkie nie ma ani korzenia, ani sensu.

Musicie od siebie wymaga,
nawet gdyby inni od was nie wymagali.
Wbrew wszystkim mira穎m u豉twionego 篡cia
musicie od siebie wymaga.
To znaczy w豉郾ie wi璚ej "by".

Szko豉 to poszerzony dom rodzinny.

                                                                                /Jan Pawe II/